Klantcase
Huisartsenspoedpost Midden-Holland
Hoe Boec rust én structurele verbetering bracht bij de Huisartsenspoedpost Midden-Holland.
De Huisartsenspoedpost Midden-Holland ligt financieel weer op koers. Het bestuur, de Raad van Commissarissen, de leden van de coöperatie, de aangesloten huisartsen én samenwerkingspartners hebben grip op- én vertrouwen in de cijfers.
De klant
De Coöperatieve Huisartsenpost Midden-Holland U.A. (HAPMH) is een samenwerkingsverband van 110 huisartsen in de regio Midden-Holland, gevestigd in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda.
De HAPMH voorziet in spoedeisende huisartsenhulp buiten kantoortijden: iedere dag tussen 17.00 uur 's avonds en 8.00 uur 's ochtends, gedurende het hele weekend en op alle erkende feestdagen.
De uitdaging
Door verzuim ontstond bij de HAPMH acute behoefte aan financiële versterking, zowel op operationeel als strategisch niveau.
Niet alleen moesten de reguliere financiële werkzaamheden doorgang vinden, ook stonden er meerdere structurele verbetertrajecten op de agenda. Denk hierbij aan een migratie naar Exact Online, het koppelen van externe softwarepakketten aan de financiële administratie, het verbeteren van de rapportages richting de bestuurder en de Raad van Commissarissen en het structureel verantwoorden van financiële én kwalitatieve prestaties aan de zorgverzekeraars.
De aanpak
Sander Schetters van Boec sprong bij als interim controller én projectbegeleider en combineerde rust in de basis met concrete verbeteringen.
Wat we hebben gerealiseerd:
Finance & control
De financiële administratie is succesvol gemigreerd van Exact Globe (lokaal) naar Exact Online (cloud). Hierbij is de financiële administratie grondig gemoderniseerd en verder geautomatiseerd.
Het verwerken en autoriseren van inkomende facturen verloopt nu via een digitale facturenbox. Facturen worden direct digitaal verwerkt in de administratie en gekoppeld aan het goedkeuringsproces.
Bankgegevens zijn gekoppeld via een PSD2-verbinding, waardoor banktransacties automatisch worden ingelezen. Betaalbestanden kunnen rechtstreeks vanuit Exact Online naar Rabobank Internetbankieren worden verzonden. Na betaling via internetbankieren wordt de volledige betaalrun automatisch afgeletterd in Exact Online.
Maandelijks terugkerende boekingen – zoals afschrijvingen, voorzieningen, plus- en verlofuren, doorbelasting openstelling 17:00–18:00 en de plusmodule – zijn geautomatiseerd.
De financiële administratie is gekoppeld aan externe systemen zoals Health Connected (zorgfacturatie), WaarneemApp (huisartsenhonoraria) en SDB (HR, planning en salaris).
Ook de interne organisatie is versterkt. Medewerkers van zowel de financiële administratie als de zorgfacturatie worden actief begeleid en opgeleid, zodat zij over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.
Bij subsidieaanvragen – onder meer via Stichting KOH, SBOH en SectorplanPlus – wordt ondersteuning geboden om opleidingsbudgetten optimaal te benutten.
Maand- en jaarafsluitingen worden uitgevoerd binnen een strak georganiseerde AO/IC-cyclus.
Een volledig ingericht balansdossier maakt de accountantscontrole voorspelbaar en efficiënt, met een soepele interim- en eindejaarscontrole als gevolg.
Zorgadministratie & zorgfacturatie
Tussen Health Connected en Exact Online is een koppeling gerealiseerd. Hierbij is een vaste systematiek geïmplementeerd voor de maandelijkse omzetverantwoording van consulten, triageconsulten en visites (omzetafgrenzing op maandniveau en verwerking van de onderliggende facturen).
Binnen de zorgfacturatie zijn toekenningsregels op Uzovi-code ingericht in Exact Online, wat het afletterproces aanzienlijk heeft verbeterd. Correcties op basis van verschillen tussen gedeclareerde en goedgekeurde productie worden actief opgevolgd.
Verwerking van verrekening in de tarieven op basis van de gerealiseerde aantallen wordt op maandbasis verwerkt.
Zorgverkoop
Binnen het zorgverkoopproces wordt actief gestuurd op begroting, contractafspraken en de nacalculatie. Dit zorgt voor financiële beheersing en een goede aansluiting tussen productie, financiering en verantwoording.
In nauwe samenwerking met de algemeen directeur wordt jaarlijks een gedetailleerde begroting opgesteld op basis van verwachte productie, beschikbare formatie en beleidsontwikkelingen. Deze begroting wordt afgestemd met zorgverzekeraars en vormt de basis voor de jaarlijkse contractonderhandelingen, inclusief de definitieve tariefvaststellingen.
Om de voortgang en productieafspraken goed te kunnen volgen, zijn kwartaalrapportages aan zorgverzekeraars volledig geautomatiseerd. Hierdoor wordt niet alleen voldaan aan de contractuele verantwoordingsverplichtingen, maar zijn ook de interne administratieve lasten aanzienlijk verminderd.
De nacalculatie vormt het natuurlijke sluitstuk van het zorgverkoopproces. Hierbij worden de gerealiseerde prestaties en productievolumes afgezet tegen de gemaakte afspraken. Dit proces wordt zorgvuldig voorbereid en uitgevoerd, zodat zowel financieel als inhoudelijk verantwoording kan worden afgelegd en eventuele risico’s of kansen tijdig worden gesignaleerd.
Rapportage & Verantwoording
Voor het bestuur en de Raad van Commissarissen is een geautomatiseerd maandrapportageproces ingericht. Iedere maand wordt inzicht geboden in:
- Maandrealisatie versus begroting;
- Year-to-date resultaten versus begroting;
- Prognose van het lopende jaar versus begroting;
- Verzuimcijfers per afdeling (kort, middellang, lang);
- Stand van RAK en tariefverrekening (T+2).
Deze rapportages zijn volledig gekoppeld aan de financiële administratie en vormen de basis voor sturing op resultaat.
De jaarrekening wordt tijdig en volledig opgesteld, inclusief een sluitend balansdossier. Boec fungeert als eerste aanspreekpunt voor de accountant, waardoor de jaarrekeningcontrole efficiënt en zonder verrassingen verloopt.
De tijdsinspanning
Boec is gemiddeld 9 uur per week betrokken om voorgaande doorlopend te realiseren.
Het resultaat
Dankzij de inzet van Boec ligt de organisatie financieel weer op koers. Processen zijn structureel verbeterd, rapportages zijn inzichtelijker en de organisatie is financieel beter voorspelbaar geworden.
Het bestuur, de Raad van Commissarissen, de leden van de coöperatie, de aangesloten huisartsen én samenwerkingspartners hebben grip én vertrouwen in de cijfers. De jaarrekening 2024 is voorzien van een goedkeurende controleverklaring van de accountant.
De HAPMH is financieel weer ‘in control’.
Wat zegt de HAP-MH zelf?
Kees Gillis
Interim Algemeen Directeur HAP MH
Door langdurige uitval vanwege ziekte had ik behoefte aan stevige financiële ondersteuning. Die hebben we als HAP gevonden in de persoon van Sander Schetters van Boec. Sander bracht en brengt rust en heeft kundig en snel grote stappen gezet in zowel financial als business control door verbeteringen en vernieuwingen door te voeren. In het afgelopen jaar hebben we echt grote stappen kunnen zetten. Ook op basis van rapportages hebben we goed inzicht en zijn we in control. We hebben regelmatig overleg en een goede samenwerking, maar feitelijk hebben we er door Sander geen omkijken naar. Sander is een aanrader.
Josephine Freeke
Triagist & medewerker zorgfacturatie
Sander Schetters kwam met zijn kennis en kunde ons team versterken om o.a. de zorgadministratie en de zorgfacturatie weer op orde te krijgen. Sander is vriendelijk, rustig en hardwerkend, hij is een snelle denker en hij heeft goede ideeën om de nodige veranderingen op een juist tempo door te voeren. Binnen korte tijd wist hij de juiste koers te vinden en te bevaren zodat er weer rust en orde kwam.
Meer info over wat Boec voor uw organisatie kan betekenen?
Neem contact op via ons contactformulier of bel ons voor een vrijblijvend telefonisch adviesgesprek 076-3690174.
Contact
Vul het formulier in
Artikelen voor professionals in de zorg
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Uiterste deponeringsdatum jaarverantwoording zorg 31 mei!
Voor veel zorgaanbieders is het indienen van de jaarverantwoording via Jaarverantwoording Zorg (onder beheer van het CIBG) een jaarlijks terugkerende…
Gunning, clickmomenten en nacalculatie in de WLZ
Voor zorgaanbieders die werken onder de Wet langdurige zorg (Wlz) is het opstellen, monitoren en prognosticeren van de productie een…
AO/IC - Inkoopfacturen
Een goed ingerichte Administratieve Organisatie en Interne Controle (AO/IC) is een voorwaarde voor een betrouwbare financiële administratie. AO/IC rondom inkoopfacturen…