Boec ® | Dé financiële partner voor zorgorganisaties en bedrijven

076-3690174

RAK-mutatie bij een huisartsenspoedpost

Een begroting van een huisartsenspoedpost komt altijd op 0. Opbrengsten en kosten zijn gelijk. In de realisatie komt het regelmatig voor dat de realisatie afwijkt van de begroting. Opbrengsten kunnen bijvoorbeeld hoger of lager zijn dan begroot, kosten kunnen hoger of lager zijn dan begroot.

Hoe om te gaan met afwijkingen ten opzicht van de begroting is opgenomen in de beleidsregels.

Beleidsregels

Voor 2025 geldt de beleidsregel huisartsendienstenstructuur – BR/REG-25138

Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheden om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen op het gebied van spoedeisende huisartsenzorg in avond, nacht en weekend die wordt geleverd door huisartsendienstenstructuren (HDS).

Budgetvaststelling

De NZa stelt op basis van een gezamenlijk door de HDS en de representerende zorgverzekeraars ingediende tariefaanvraag een budget voor het jaar t+1 vast. Het vast te stellen budget van de HDS is in de basis opgebouwd uit de volgende budgetonderdelen:

  • het budgetbedrag per inwoner
  • het beschikbare maximum bedrag
  • het lokaal overeengekomen budget
  • het aanvullend overeengekomen budget

Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheden om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen op het gebied van spoedeisende huisartsenzorg in avond, nacht en weekend die wordt geleverd door huisartsendienstenstructuren (HDS).

De HDS en de representerende zorgverzekeraars dienen jaarlijks vóór 1 november van het jaar t gezamenlijk een nieuw tariefverzoek voor het jaar t+1 in.

Tariefopbouw

De hoogte van het vaste tarief voor een triageconsult is € 35,00.

De hoogte van het vaste tarief per consulteenheid wordt als volgt berekend: het totaal vastgestelde kostenbudget van de HDS in jaar t+1 wordt verminderd met het begrote aantal triageconsulten in jaar t+1 vermenigvuldigd met het vaste tarief voor het triageconsult in jaar t+1 (volgens artikel 5.2). Dit bedrag wordt gedeeld door het begrote aantal consulteenheden aan consulten en visites in jaar t+1. De uitkomst hiervan is het vaste tarief per consulteenheid dat door de HDS aan patiënt en/of zorgverzekeraar gedeclareerd kan worden.

Eenvoudiger verwoord: “Op basis van de overeengekomen kosten en de verwachte aantallen voor triageconsulten, consulten en visites worden de tarieven vastgesteld. Aantal X tarief voor triageconsulten, consulten en visites levert dan opbrengsten op die precies gelijk zijn aan de overeengekomen kosten (zodat de begroting op 0 uitkomt).”

De hoogte van het vaste tarief voor een consult is 1,0 keer het vaste tarief per consulteenheid.

De hoogte van het vaste tarief voor een visite is 1,5 keer het vaste tarief per consulteenheid.

Nacalculatiesystematiek

De verrekening over het jaar t heeft betrekking op zowel de totale verantwoorde kosten als opbrengsten van het jaar t.

De systematiek kan onderverdeeld worden tussen omzet, kosten, maximum RAK en niet-aanvaardbare kosten.

Omzet

Omzet <102% van de productie

Schommelingen in het volume (verschil van het werkelijk aantal gedeclareerde consulteenheden minus het begrote aantal consulteenheden) tot 2% overschrijding van de productie worden ten bate/laste gebracht van de RAK.

Omzet >102% van de productie

Volumeafwijkingen van meer dan 2% overschrijding worden voor dit meerdere via een tijdelijke inhaalcomponent op het tarief in het jaar t+2 verrekend. Dit resulteert in de administratie in een schuldpositie te verrekenen in de tarieven, waarbij de verrekening over twee jaar plaatsvindt (doordat de huisartsenspoedpost dan lagere tarieven declareert dan nodig om de begroting sluitend te maken).

Kosten

Een over- of onderbesteding van de aanvaardbare infrastructurele- en honorariumkosten jaar t ten opzichte van het vastgestelde budget over dat jaar wordt ten laste/bate gebracht van de Reserve Aanvaardbare Kosten (RAK).

Minder kosten dan begroot mag dus worden toegevoegd aan de RAK, meer kosten dan begroot gaat van de RAK af.

Maximum RAK

Op het moment dat de RAK ultimo jaar t de 10% van de jaaromzet van het jaar t overstijgt, zal het meerdere via een tijdelijke aftrek op het tarief in het jaar t+2 worden verrekend (10% van de jaaromzet is dus de maximale RAK).

Niet-aanvaardbare kosten

De volgende kostenposten zijn aangewezen als niet-aanvaardbare infrastructurele en/of honorariumkosten voor de HDS:

  • kosten voor actieve huisartsenhulp hoger dan de maximum ANW-uurtarieven *;
  • kosten voor achterwachtinzet hoger dan 25% van de maximum ANW-uurtarieven *;
  • vacatiegelden voor huisartsen of bestuurs-, commissie- of werkgroepleden hoger dan de maximum ANW-uurtarieven *;
  • scholingsvergoeding huisartsen waar het de compensatie van gemist honorarium betreft en/of waar het niet op het functioneren van de huisartsenpost gerichte aanvullende scholing betreft;
  • voorziening of aftrek oninbaar hoger dan 2% van de jaaropbrengst;
  • afschrijvingskosten hoger dan op grond van de vastgestelde afschrijvingspercentages in rekening had mogen worden gebracht.

Doet een van deze situaties zich voor, dan worden de kosten dus niet in de RAK verrekend, maar met bijvoorbeeld eigen vermogen van de huisartsenspoedpost.

Voorbeeldberekening RAK-mutatie

Omzet

Deze huisartsenspoedpost had een omzet van 12.350.000 en een begroting van 11.750.000. De overschrijding op de omzet is 600.000 euro.

11.750.000 *2% is 235.000. Dit bedrag mag toegevoegd worden aan de RAK.

Verrekening in de tarieven

600.000 overschrijding minus 235.000 wat toegevoegd mag worden aan de RAK is 365.000. Dit bedrag wordt verrekend in de tarieven over twee jaar.

Kosten

Deze huisartsenspoedpost had een overschrijding op de kosten van 42.000 (10.000 op de personeelskosten en 35.000 op de overige bedrijfskosten). Dit wordt gecorrigeerd op de RAK.

Deze huisartsenspoedpost heeft geen niet-aanvaardbare kosten.

RAK-mutatie

De totale RAK-mutatie bedraagt 253.000 – 42.000 = 193.000

Deze huisartsenspoedpost begon het jaar met een RAK van 1.000.000. Met de RAK-mutatie van 193.000 blijft de huisartsenspoedpost onder de max-RAK.

Contact

Meer informatie over RAK-berekeningen bij een huisartsenspoedpost? Neem contact met ons op.



Tags




    Vragen?

    Boec (spreek uit als: ‘Boek’) is dé financiële partner voor zorgorganisaties en bedrijven.

     

    Boec biedt tijdelijke of structurele financiële ondersteuning op maat, met expertise in finance & control, HR, planning & salarisadministratie, zorgfacturatie en verantwoording & rapportage.

     

    Enkele voorbeelden van huidige samenwerkingen:

    Interim financial controller
    Opstarten zorgfacturatie WLZ via ONS Nedap
    Opstellen van een jaarrekening
    Uitbesteden financiële-, salaris- & zorgadministratie
    Implementatie SDB Salarisadministratie
    Migratie financiële administratie naar Exact Online
    Verzorgen maandafsluiting incl. controle & opstellen managementrapportage

     

    Neem contact op via ons contactformulier of bel ons voor een vrijblijvende kennismaking 076-3690174.

     

    Please prove you are human by selecting the cup.

     

     

    076-3690174